П’ятниця, 18 Жовтня

Вчені Федерального інституту технології в Цюріху та Університету Берна (Швейцарія) запропонували новий спосіб захисту місячних баз від космічного сміття за допомогою кам’яних стін. Результати дослідження опубліковані в журналі Frontiers in Space Technologies.

Космічне сміття, яке утворюється під час зльоту та посадки місячних модулів, становить значну загрозу для місячних баз. Зіткнення сміття з реголітом може призвести до вибухів, які можуть пошкодити або зруйнувати бази.

Основна ідея полягає у створенні вибухозахисних стін із каміння за допомогою автономного екскаватора, який буде збирати та укладати валуни, наявні на поверхні Місяця. Це рішення є альтернативою складнішим методам, таким як будівництво посадкових майданчиків з розплавленого реголіту або 3D-друк захисних екранів з доступних матеріалів.

Для перевірки можливості реалізації цієї ідеї дослідники використовували дані з Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) для аналізу розподілу великих валунів у двох потенційних місцях посадки на Місяці: хребті Шеклтона-Хенсона та плато Аристарха. Результати аналізу показали, що на обох ділянках є достатньо валунів для створення захисної стіни.

Розрахунки також показали, що укладання існуючого каміння вимагає в два-три рази менше енергії в порівнянні з альтернативними рішеннями, такими як оброблені кам’яні стіни або посадкові майданчики, нагріті мікрохвильами. Це робить запропонований метод більш енергоефективним та практичним для використання на Місяці.

Незважаючи на успішний доказ концепції на Землі, залишаються значні перешкоди для реалізації цієї ідеї на Місяці. Основні з них включають відсутність автономного екскаватора, здатного працювати в умовах Місяця, а також проблеми, пов’язані з радіацією та електростатично зарядженим місячним пилом. Проте запропонований метод має значні переваги та може бути включений до інфраструктури місії Artemis.

Відкриття вчених з Швейцарії відкриває нові можливості для захисту місячних баз від космічного сміття. Використання місцевих матеріалів для створення вибухозахисних стін є економічно та енергетично ефективним рішенням, яке може значно підвищити безпеку майбутніх місячних місій. Незважаючи на технічні виклики, цей підхід може стати важливою частиною стратегії розвитку місячної інфраструктури.