Понеділок, 16 Вересня

Міжнародна група вчених під керівництвом фахівців з Інституту астрономії Макса Планка в Німеччині виявила ознаки наявності чорної діри надзвичайного рідкісного типу в нашій галактиці Чумацький Шлях. Дослідження було опубліковане на порталі нерецензованих наукових статей arXiv.

Йдеться про чорну діру проміжної маси, або IMBH (Intermediate-Mass Black Hole). Ці об’єкти масивніші за чорні діри зіркової маси, але поступаються надмасивним чорним дірам. Їх маса може змінюватись в діапазоні від 100 до 100 тисяч мас нашого Сонця. Теоретично IMBH мають бути настільки ж поширені, як і інші типи чорних дір, проте досі астрономи виявили лише один подібний об’єкт.

У новому дослідженні команда науковців за допомогою космічного телескопа «Хаббл» виявила групу із семи незвичайних зірок у скупченні Омега Центавра, яке розташоване за 17 тисяч світлових років від Землі. Вчені порівняли 500 знімків Омеги Центавра і склали карту руху близько 1,4 мільйона зірок у цьому скупченні. Аналіз показав, що щонайменше сім зірок рухаються на такій швидкості, що повинні були б подолати гравітацію Омеги Центавра і відлетіти в міжзоряний простір. Проте якась сила утримує їх від цього.

За словами астрономів, найбільш вірогідним поясненням такого феномену може бути чорна діра масою у 8,2 тисячі разів більша за наше Сонце. Омега Центавра — незвичайне утворення: воно приблизно в 10 разів більше більшості інших кульових скупчень і напрочуд плоске. Це скупчення настільки масивне, що його можна побачити навіть неозброєним оком у темні ясні ночі, коли воно займає майже стільки ж місця на нічному небі, скільки Місяць, якщо дивитися із Землі.

Дослідники підозрюють, що скупчення, ймовірно, раніше було карликовою галактикою, що оберталася навколо Чумацького Шляху, перш ніж його втягнуло до центру галактики. В результаті вчені часто запитували, чи могла в його центрі знаходитися велика чорна діра.

Якщо припущення астрономів підтвердяться, то IMBH в Омезі Центавра стане другою за величиною в Чумацькому Шляху після Стрільця А* — надмасивної чорної діри в центрі нашої галактики. Це відкриття може суттєво змінити наше розуміння еволюції галактик і ролі чорних дір у цьому процесі.