Неділя, 8 Вересня

Європейські та канадські космологи дійшли висновку, що поточні розміри Всесвіту дуже близькі до її доступних для огляду кордонів, які становлять близько 46 млрд світлових років. Це значно звужує можливі розміри всесвіту, пишуть дослідники у науковій статті, опублікованій в електронній бібліотеці arXiv.org.

“Багато космологічних моделей і теорій припускають, що Всесвіт має дуже великі або навіть нескінченні розміри. Ми виявили свідчення того, що насправді світобудова має відносно скромні масштаби, які не дуже далекі від поточних кордонів доступного для огляду Всесвіту”, – йдеться в дослідженні.

Такого висновку дійшли Жан-Люк Ленерс з Інституту гравітаційної фізики Товариства Макса Планка та Джером Квентін з Інституту теоретичної фізики “Периметр” у Ватерлоо (Канада). Автори вивчили, наскільки швидко могли розширюватися межі Всесвіту в перші миті його існування, коли цей процес протікав із надсвітловою швидкістю.

Вчені давно намагаються знайти відповідь на це питання, тому що воно визначає не тільки можливі межі та розміри Всесвіту, але і його подальшу долю, а також можливість існування паралельних всесвітів. Частина космологів припускає, що наш Всесвіт фактично не має кордонів і що він буде розширюватися вічно, тоді як інші вчені вважають, що процес розширення Всесвіту носить кінцевий характер.

Пошуки кордонів Всесвіту

Квентін і Ленерс зацікавилися тим, які розміри будуть у Всесвіті з урахуванням усіх квантових та макрофізичних факторів, що впливають на будову матерії та характеристики тканини простору-часу. Для отримання подібних відомостей космологи прорахували за допомогою вже існуючих космологічних теорій базові параметри Всесвіту, у тому числі кривизну простору та частки темної матерії та темної енергії.

Ці значення вчені порівняли з даними, які були отримані зондом “Планк” та наземним експериментом BICEP щодо реліктового випромінювання – своєрідного “відлуння” Великого вибуху, а також з іншими спостереженнями за властивостями світобудови. Розрахунки показали, що “плоску” кривизну простору, а також поточну температуру космосу та деякі інші його властивості можна пояснити лише в тому випадку, якщо фаза надшвидкого розширення кордонів Всесвіту тривала відносно недовго.

За словами космологів, це говорить про те, що загальний розмір Всесвіту можна порівняти з його доступними для огляду кордонами, які ми здатні побачити за допомогою будь-яких телескопів та інших спостережних систем. Зокрема, спостереження за реліктовим випромінюванням за допомогою “Планку” і BICEP вказують на те, що розміри доступного для огляду Всесвіту становлять близько 46 млрд світлових років.

Розрахунки авторів показують, що загальний розмір Всесвіту перевищує цю позначку лише в кілька разів. Це робить світобудову дуже невеликою порівняно з більшістю попередніх оцінок, але при цьому сумісною з теорією струн та деякими іншими сучасними ідеями, які описують квантову природу гравітації. Це вигідно відрізняє ідею “малого Всесвіту” від інших космологічних теорій, вважають дослідники.