П’ятниця, 27 Вересня

Астрономи зі Стенфордського університету, використовуючи космічний телескоп «Хаббл», зробили важливе відкриття, пов’язане з вибухами зірок у далекій галактиці M87, розташованій на відстані 53,5 мільйона світлових років від Землі.

Як з’ясувалося, причиною цих явищ є джет — потужний викид плазми, що випускається зі сверхмассивної чорної діри, яка знаходиться в центрі цієї галактики. Відповідне дослідження було опубліковане на порталі нерецензованих наукових матеріалів arXiv.

Викид плазми та його вплив

За даними спостережень, чорна діра, маса якої складає 6,5 мільярдів сонячних мас, випускає плазмовий струмінь довжиною у 3 тисячі світлових років. Цей викид рухається зі швидкістю, близькою до швидкості світла, і знищує все на своєму шляху, впливаючи на оточуючі об’єкти в галактиці.

Команда дослідників виявила, що у районах поблизу траєкторії цього джета спостерігається вдвічі більше вибухів зірок, ніж у інших частинах галактики M87. Це відкриття стало важливим кроком у розумінні процесів, які відбуваються в активних галактиках з надмасивними чорними дірами.

Як джет провокує вибухи зірок?

Науковці висунули гіпотезу, що вплив плазмового струменя активізує процеси, які приводять до вибухів зірок. Зокрема, струмінь плазми, викинутий чорною дірою, нагнітає водень у системи з білими карликами — згаслими ядрами зірок малої маси. Притік водню змушує білі карлики знову спалахнути, що ініціює термоядерний вибух, відомий як явище нової.

Вибухи нових зірок у Всесвіті

За словами дослідників, нові зірки є надзвичайно поширеними у Всесвіті. Щодня в одній лише галактиці M87 відбувається новий вибух зірки. Але якщо взяти до уваги, що у видимому Всесвіті нараховується принаймні 100 мільярдів галактик, то щосекунди в космосі спалахує приблизно мільйон нових зірок.

Це дослідження відкриває нові горизонти у вивченні активних галактик і процесів, що впливають на формування та загибель зірок, особливо у взаємодії з надмасивними чорними дірами, які знаходяться в центрах багатьох галактик.