П’ятниця, 5 Липня

На зорі XX століття, в 1905 році, в загадкових піщаних масивах Єгипту були відкриті муміфіковані павіани. Ця знахідка спровокувала серію загадок і теорій, які залишалися нерозв’язаними протягом століття. Однак сучасні дослідження, що поєднують елементи біології і історії, пролили світло на ці таємниці, відкриваючи нові грані стародавньої цивілізації.

Ці мумії, датовані періодом пізнього Єгипту (800–540 рр. до н.е.), були знайдені у місцевості Габбанат-ель-Куруд, також відомій як «Долина мавп». Цікаво, що павіани-гамадрії не є властивими Єгипту, оскільки їхнє походження з Африканського Рогу та південно-західної частини Аравійського півострова.

Ці примати мали велике культове значення в Єгипті, асоціюючись з богом Тотом, божеством навчання та мудрості. Але таємницею залишалося, як саме вони потрапили в Єгипет.

В 2020 році команда під керівництвом Гізели Копп з Університету Констанца здійснила прорив у цьому питанні. Використовуючи новітні методи генетичного аналізу, вони змогли визначити походження цих муміфікованих приматів. Дослідження мітохондріального ДНК мумій виявило, що їхнє походження можна простежити до Еритреї, де знаходився відомий порт Адуліс.

Згідно з давніми текстами, Адуліс був центром торгівлі розкішними товарами і тваринами, що могло б пояснити, як павіани були перевезені в Єгипет. Іншим значущим торговим пунктом був порт Пунт, але його точне розташування досі залишається невідомим.

Копп та її команда припускають, що Пунт і Адуліс могли бути одним і тим же місцем, але з різними назвами в різні історичні періоди. Це поєднання біологічних даних та історичного аналізу відкриває нові горизонти для розуміння стародавнього світу.

Павіани Hamadryas не є рідними для Єгипту, але там знайдено їх муміфіковані останки. Автор зображення: Ілюстрація © 2023, Майк Костелло (CC BY-NC-ND 4.0)

Хоча багато загадок стародавнього Єгипту вже розкрито завдяки цьому дослідженню, інші, як от дивні черепи крокодилів, знайдені у Фіванському некрополі, все ще очікують свого розгадування. Ці новітні відкриття не лише розширюють наші знання про стародавні цивілізації, але й підтверджують ідею, що історія – це постійно розвиваюча галузь з незліченною кількістю таємниць, що чекають свого відкриття.

Це дослідження, опубліковане в журналі eLife, стало важливим кроком у розумінні стародавніх торговельних маршрутів, культурних зв’язків і вірувань. Завдяки новаторським методам генетичного аналізу, вчені тепер можуть вивчати ДНК муміфікованих тварин і людей, надаючи інформацію, яка була недоступною для попередніх поколінь дослідників.

Ці результати допомагають відновити історичну картину того, як стародавні цивілізації взаємодіяли одна з одною, торгували і поширювали свої культурні і релігійні звичаї. Вони також нагадують нам про те, що історія – це динамічна сфера, де кожне нове відкриття може кардинально змінити наше уявлення про минуле.

Таким чином, хоча загадка муміфікованих павіанів може бути частково розгадана, вона відкриває нові питання і можливості для подальших досліджень. Ці непрості питання та невідомі аспекти історії продовжують приваблювати дослідників, прагнучих розгадати таємниці давніх цивілізацій і збагнути складну історію людства.

Раніше ми писали, що в єгипетському похованні виявили рідкісну зубасту пухлину.