П’ятниця, 20 Вересня

Надмірне використання водних ресурсів, зокрема викачування їх з ґрунту та переміщення в інше місце, призвело до зміни нахилу Землі майже на 80 сантиметрів на схід лише за 17 років. Результати дослідження вчених із Сеульського національного університету опубліковано в журналі Geophysical Research Letters.

Попередні розрахунки та кліматичні моделі показали, що з 1993 по 2010 рік людство викачало 2150 гігатонн ґрунтових вод, що еквівалентно підвищенню рівня моря приблизно на шість міліметрів. Щоб це підтвердити, фахівці вирішили вивчити полюс обертання планети за допомогою комп’ютерного моделювання: розподіл води планети впливає розподіл маси. Це означає, що при додаванні ваги до певної точки, Земля обертатиметься трохи інакше. Спочатку автори розглядали лише крижані щити та льодовики, а потім додали різні сценарії перерозподілу ґрунтових вод.

Модель відповідала зафіксованому дрейфу полюсів тільки після того, як дослідники включили переміщення 2150 гігатонн ґрунтових вод. Більшість води було перерозподілено в західній частині Північної Америки, в північно-західній Індії та середніх широтах.

Зазвичай полюс обертання змінюється на кілька метрів приблизно за рік, тому переміщення ґрунтових вод не призводить до зміни сезонів. Однак у масштабах геологічного часу полярний дрейф може вплинути на клімат. Команда вважає, що якщо влада країн вживе дій щодо уповільнення виснаження ґрунтових вод, то теоретично можна виправити дрейф, але тільки в тому випадку, якщо такі заходи підтримуватимуться десятиліттями.