П’ятниця, 20 Вересня

Вчені Копенгагенського університету показали, що при зіткненні двох нейтронних зірок відбувається спалах кілонової, що має форму ідеальної сфери. Результати дослідження про космічний вибух опубліковані в журналі Nature.

Дослідники проаналізували дані, отримані під час спостереження за кілоновою AT2017gfo, яка спалахнула на відстані 140 мільйонів світлових років і була зафіксована у 2017 році. Астрономи вловили ультрафіолетове, оптичне та інфрачервоне випромінювання джерела за допомогою спектрографа X-shooter, встановленого на телескопі VLT Європейської південної обсерваторії у Чилі.

Попередні моделі показували, що вибух при зіткненні двох нейтронних зірок має бути сплющеним та асиметричним. Однак у новій роботі вчені показали, що хмара, що розширюється, повністю симетрична і має форму, близьку до ідеальної сфери. Явище пояснюється тим, що з епіцентру зіткнення вирвалася величезна кількість енергії, яка згладжує форму вибуху, але це не вписується в існуючу теорію.

Передбачається, що при зіткненні нейтронних зірок вони ненадовго поєднуються в єдину надмасивну нейтронну зірку, яка потім колапсує в чорну дірку. Вчені припускають, що енергія потужного магнітного поля гіпермасивної нейтронної зірки вивільняється, коли зірка колапсує в чорну дірку, при цьому енергія розподіляється сферично. Однак це суперечить моделі, згідно з якою, в окремих кілонових областях повинні вироблятися важкі хімічні елементи. Модель сферичного вибуху передбачає, що синтезуватимуться лише легші елементи.

Вчені сподіваються, що в майбутньому буде отримано більше даних про кілонові, наприклад, за допомогою обсерваторії LIGO, що реєструє гравітаційні хвилі від подій зіткнення компактних надмасивних об’єктів.