Національне управління з аеронавтики та дослідження космічного простору (NASA) здійснило технологічний прорив, передавши лазерне повідомлення на відстань майже 16 мільйонів кілометрів – у 40 разів далі, ніж відстань між Землею та Місяцем. Цей історичний експеримент, проведений у листопаді 2023 року, відкриває нову еру в космічному зв’язку та наближає людство до створення галактичної мережі.

Лазерний зв’язок: Швидкість та ефективність

Традиційно для зв’язку з космічними апаратами використовуються радіохвилі. Однак, світлові хвилі, зокрема ближній інфрачервоний діапазон, пропонують значно вищу пропускну здатність та швидкість передачі даних. Це означає, що в майбутньому ми зможемо обмінюватися відео високої чіткості з Марсом практично без затримки.

Deep Space Optical Communications (DSOC): Експеримент, що змінює гру

Цей рекордний сеанс зв’язку став частиною експерименту NASA Deep Space Optical Communications (DSOC). Успішне встановлення зв’язку, відоме як “перше світло”, є важливим кроком у розвитку технології, яка дозволить передавати наукову інформацію, зображення високої чіткості та відеопотоки з далекого космосу.

Технологічні виклики та рішення

Хоча оптичні волокна вже використовуються для високошвидкісного зв’язку на Землі, адаптація цієї технології для далекого космосу вимагає вирішення низки складних завдань. Інженери NASA розробили потужні інструменти, включаючи надпровідний високоефективний масив детекторів, для кодування та декодування даних, що передаються лазером.

Однією з ключових проблем було забезпечення точного позиціонування системи в режимі реального часу, оскільки лазерним фотонам потрібно близько 50 секунд, щоб досягти Землі з космічного апарату “Психея”, який знаходиться в поясі астероїдів між Марсом та Юпітером.

Майбутнє космічного зв’язку

NASA планує продовжувати випробування лазерного зв’язку під час місії “Психея”, щоб удосконалити цю інноваційну технологію. Успіх цього експерименту відкриває шлях до нової ери в дослідженні космосу, де швидкий та надійний зв’язок відіграватиме ключову роль.