Вчені з Університету Меріленда зробили дивовижне відкриття: токайські гекони (Gekko gecko) володіють “шостим чуттям”, яке дозволяє їм сприймати низькочастотні вібрації через спеціальну структуру в вусі – мішечок.

Мішечок – не тільки для рівноваги

Мішечок – це частина внутрішнього вуха, яка зазвичай асоціюється з рівновагою та орієнтацією в просторі. Вчені вже давно знають, що риби та амфібії використовують мішечок для слуху, але тепер з’ясувалося, що такою здатністю володіють і деякі рептилії.

Токайські гекони володіють “шостим чуттям”, яке дозволяє їм сприймати низькочастотні вібрації через спеціальну структуру в вусі – мішечок

Як це працює?

Дослідники виявили, що у токайських геконів мішечок має прямий зв’язок з нейронами vestibularis ovalis (VeO) в задньому мозку. Ці нейрони передають інформацію про вібрації в слуховий проміжний мозок, де вона обробляється разом зі звуковою інформацією.

Експериментальне підтвердження

За допомогою електродів вчені зафіксували, що нейрони VeO найбільш чутливі до вібрацій в діапазоні від 50 до 200 герц. При цьому вони не реагують на звуки в цьому діапазоні частот, що підтверджує унікальну роль мішечка в сприйнятті вібрацій.

Ілюстрація експериментальної установки та висновків. (Хан і Карр, Cell Reports, 2024)

Навіщо це потрібно?

Поки що вчені не можуть точно сказати, навіщо геконам потрібна ця здатність. Можливо, вона допомагає їм виявляти хижаків, або ж відчувати вібрації від дощу чи вітру.

“Шосте чуття” у інших рептилій

Попередні дослідження показали, що подібні структури є і в інших видів ящірок і змій. Це означає, що “шосте чуття” може бути досить поширеним серед рептилій.

Новий погляд на сприйняття тварин

Це відкриття змінює наше уявлення про сприйняття тварин. Воно показує, що рептилії, яких раніше вважали “німими” або “глухими”, можуть спілкуватися і орієнтуватися в просторі за допомогою вібрацій. Це відкриває нові можливості для вивчення поведінки та еволюції рептилій.