Глибоко під Тихим океаном вчені виявили дивовижну мегаструктуру – залишки стародавнього морського дна, яке існувало ще за часів динозаврів. Це відкриття може пролити світло на те, як формується земна кора та чому в цьому регіоні виник найшвидше зростаючий океанський хребет у світі – Східно-Тихоокеанське підняття.

Геолог Цзінчуань Ван з Університету Меріленда разом з колегами, використовуючи сейсмічні дані, виявили цю аномалію під плитою Наска, яка межує з континентальною плитою Південної Америки. Виявилося, що ця структура холодніша та щільніша за навколишні шари мантії, і рухається на диво повільно.

“Ми виявили, що в цьому регіоні матеріал тонув приблизно вдвічі повільніше, ніж ми очікували, що свідчить про те, що перехідна зона мантії може діяти як бар’єр і сповільнювати рух матеріалу через Землю”, – пояснює Ван.

Приклад процесів субдукції в Атлантиці. (Бібліотека наукових фотографій/Getty Images)

Вчені дійшли висновку, що ця структура – це залишки древнього морського дна, яке занурилося в надра Землі близько 250 мільйонів років тому. “Це дає нам змогу зазирнути в минуле Землі, чого ми ніколи раніше не бачили”, – додає Ван.

Ці залишки древнього дна, не розплавляючись повністю, виступають глибше в гарячі шари мантії, змушуючи матеріал випирати в структури, які називаються супершлейфами. Вважається, що гаряча точка під островами Пасхи знаходиться над одним із таких шлейфів.

Це відкриття допомагає вченим краще зрозуміти взаємозв’язок між глибинними процесами в надрах Землі та формуванням її поверхні. Вивчаючи “привид” древнього морського дна, геологи можуть розкрити таємниці тектонічних плит та їх руху протягом мільйонів років.